Fietsreisavontuur naar Rome 2014. Dag 24 - Reisverslag uit Città di Castello, Italië van trappisti - WaarBenJij.nu Fietsreisavontuur naar Rome 2014. Dag 24 - Reisverslag uit Città di Castello, Italië van trappisti - WaarBenJij.nu

Fietsreisavontuur naar Rome 2014. Dag 24

Door: Arie

Blijf op de hoogte en volg trappisti

16 Augustus 2014 | Italië, Città di Castello

Om 8.00 uur na en ontbijt bij een bar vertrokken en kregen direct een lange klim van 5 tot 7 % voor de kiezen en met enkele adempauzes bereiken we om 9.15 Veghereto en schuiven bij Penelope aan voor een wel verdiende koffie en beseffen dat we van 475 meter naar 813 meter zijn gestegen.
We gaan op weg naar ons volgende etappeplaats Citta di Castello.
Tijdens een lastige afdaling van 5 km. met een buitengewoon slecht wegdek was Barolo het eerste beneden voordat we Pieve
San Stefano binnen zouden rijden. Alle trappisten kwamen voorbij richting de binnenstad alleen Bilancia kwam na 10 minuten nog niet opdagen. Na telefonisch overleg bleek dat hij ook niet in Stefano was en besloot Barolo om telefonisch contact op te nemen. Inmiddels had Bilancia per ongeluk het nummer van Thea in Den Bosch gebeld voor een telefoonnummer van een van de Trappisten,terwijl deze in zijn bestand zitten, en hij vertelde haar dat hij de aansluiting met de groep heeft gemist. Uiteindelijk krijgt Barolo telefonisch contact en kon Bilancia naar een vast punt loodsen en is 5 km. naar boven geklommen en heeft hem daar opgepikt en naar de rest van de groep in het centrum gebracht. Hoewel we een duidelijke afspraak hebben over oogcontacten tijdens de rit is dit 's-avonds nog een met elkaar besproken om vooral dit te voorkomen.
Nadat in de supermarkt het nodige voor de lunch is aangeschaft zijn we om 12.00 vertrokken naar een rustige en groene plaats net buiten Pieve San Stefan en konden even uitrusten van de hectische morgen. Tijdens deze pauze trok de lucht helemaal dicht en kregen we een paar spetters dus dat viel,wel mee. Later vonden we de plekken waar het wel flink had geregend.
De hele dag was het weer flink klimmen en dalen met een temperatuur van 34 graden en veel wind en gaan bij het stuwmeer Lago di Montodoglio nog verder omhoog via Seles, en Sansepolcro naar Citta di Castello voor en camping.
Citta di Castello, een oude vestingstad die rond 1500 een enorme bloeitijd tijdens het bewind van de familie Vitelli en zij lieten maar liefst 4 paleizen bouwen en is nu een toeristische trekpleister.
Het zoeken van een camping was geen eenvoudige opgave. Volgens onze informatie was er 5 km buiten de stad een camping die met steile weg wel was te bereiken. Ja, inderdaad, maar niet met een volgepakte fiets en een stijging van 15 % en zijn naar 1 km. klimmen, duwen en sjouwen gestopt en terug gereden. Naar beneden en kregen daar meer informatie over een andere camping. 2 km. verder. Op deze Camping La Fontana de Bochetto was een prima plaats en hebben daar ons kampement weer opgesteld. Boodschappen doen en zelf koken zat er vandaag niet in , omdat alle winkels waren gesloten wegens een nationale feestdag, Maria Hemelvaart. 500 meter van de camping was een prima Italiaans restaurant en daar hebben we buiten genoten van want deze keuken te bieden heeft en deze bewogen dag afgesloten met een heerlijke grappa. Immers fietsen is eten en drinken en zeker bij deze temperaturen. Overigen ben ik benieuwd wie en hoeveel men is afgevallen, want de fietssporen beginnen zich wel af te tekenen en zelfs Bilancia heeft bruine benen gekregen.
Bij terugkomst op de camping speelde er een band met 3 musici en een zangeres bekende dansmuziek en waren een honderdtal senioren aan het dansen. Het viel ons op dat er weinig of niets werd gedronken en dat men helemaal opging in het dansen.
We hebben daar even van genoten en zijn om 11.30 onze tent ingedoken. De muziek heeft tot 1.00 gespeeld maar wij allemaal voortreffelijk geslapen .
Inmiddels zijn onze dames met de slaaptrein uit Den Bosch vertrokken naar Livorno om daarna door te reizen naar ons B&B adres in Rome. De dames hadden het goed naar hun zin en gingen eten in de trein en speelden samen nog Boerenbridge!
Vandaag hebben we toch nog 60 km. gereden en is het nog 278 km. naar Rome. Morgen gaan we op weg naar Assisie en hebben zondag een rustdag gepland, ook om deze prachtige plek te bewonderen.

• 16 Augustus 2014 - 19:08

Rikie:

nou, dat was dan het dagje wel weer. De laatste 300 km. volhouden mannen. Zondag welverdiende rustdag en Assisië is zo mooi. Vooral de kerk van Franciscus ( 2010 was ik daar maar niet op de fiets )
    Groetjes
    Rikie

• 16 Augustus 2014 - 19:09

Mieke En Eef:

Beste Trappisten
    Wat een reis we nemen wederom onze pet af voor jullie want laten we wel wezen jullie zijn wel stoer maar echt geen 40 meer.
    Knap wat jullie doen en leuk om jullie reis zo mee te maken.
    Geniet van de rustdag en als jullie er zijn nog fijne dagen samen met jullie geliefden.